Alle tijden zijn GMT + 1 uur

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 14 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: Nootje
BerichtGeplaatst: jul 13, 10, 15:43 

Nieuwe lens getest Sigma 24-70 f/2.8. Op dochter Noa Mwoah... niet geheel ontevreden over de lens. Benieuwd wat portretminnend Re-focus van onderstaande portretjes vindt....

Afbeelding
I.

Afbeelding
II.

Afbeelding
III.

Afbeelding
IV.

Afbeelding
V.

Afbeelding
VI.

Profiel  

Berichttitel: Re: Nootje
BerichtGeplaatst: jul 13, 10, 16:59 
Beheerder

Afbeeldingen: 14

qua kleur, contrast vind ik nr 3 de mooiste. Bij de anderen vind ik dat er een waas over de foto heen zit waardoor de foto minder scherp lijkt. Kan een kwestie van smaak zijn natuurlijk

Met jou goedvinden anders haal ik hem weg heb ik even iets geprobeerd, kan eigenlijk met een klein bestandje maar goed kon het niet laten.

Bijlage:
portret01.jpg

Je hebt niet de vereiste permissies om de aan dit bericht toegevoegde bestanden te zien.

Mijn website ::

50D | 40D | BG-E2 | 24-105 F4L IS USM | 70-200 F4 L USM |50mm f/1.8II | 430EX

"ik maak niet veel foto's, maar meestal wel één goede foto"

Profiel  

BerichtGeplaatst: jul 13, 10, 17:13 

Afbeeldingen: 0

Ben niet zo'n portrettenman maar,

# 3 # 6 spreken mij erg aan !!

#3 goede belichting, kleurenpallet, compo en dat lekker "eigewijze koppie"!!

ziet er (vlgs mij) erg goed uit ;)

Profiel  

BerichtGeplaatst: jul 13, 10, 17:42 

Bedankt voor de feedback.

Bert schreef:
qua kleur, contrast vind ik nr 3 de mooiste. Bij de anderen vind ik dat er een waas over de foto heen zit waardoor de foto minder scherp lijkt. Kan een kwestie van smaak zijn natuurlijk

Met jou goedvinden anders haal ik hem weg heb ik even iets geprobeerd, kan eigenlijk met een klein bestandje maar goed kon het niet laten.

Bedankt voor de moeite. Ik heb de 'portret' camera calibratie van Lightroom gebruikt. Dat zou wel eens de oorzaak kunnen zijn. Deze calibratie maakt het geheel wat zachter. En hier en daar heb ik wat highlight recovery toegepast, aangezien de bewolking wat dun was.

Profiel  

BerichtGeplaatst: jul 13, 10, 21:43 

Afbeeldingen: 1

Kwa compositie een leuke serie, scherpte valt mijns inziens best mee, beetje soft wellicht maar voor portretten kan dat. Ik vindt om heel eerlijk te zijn de bewerking van Bert iets teveel van het goede. Ik zie daar artifacten van het verscherpen, maar dat kan ook aan de jpg compressie liggen.

Kwa kleur vindt ik het nog niet je dat. Contrast kan sterker. Ik zie ook iets van een zweem. Nou is dat bij portretten ook lastig, ik probeer in elk geval de huid kleur altijd zo goed mogelijk te krijgen (en vooral consistent over een serie fotos). En dan let ik op oogwit en het wit van de tanden. Een shotje met een grijs kaart doet wonderen voor je calibratie. Mijn ervaring is (en ja ik gebruik Canon en jij Nikon) dat ik juist bij portretten niet goed op de profielen van Lightroom kan vertrouwen. Kortom bijna altijd een shotje met grijskaart.

Edit: kijk bv naar nummer 4, de kleur in het gezicht van je dochter zit tegen geel aan. Tenminste op mijn monitor. (ja die is gecalibreerd, en heeft een breed kleurenbereik)

Profiel  

BerichtGeplaatst: jul 13, 10, 21:53 

Afbeeldingen: 0

Ik vind ze mooi allemaal/ vind de bewerking van Bert helaas niet mooi. Door het sterke verscherpen is de foto veel te hard geworden. Misschien kwestie van smaak.

Profiel  

BerichtGeplaatst: jul 13, 10, 22:00 

Thanx! Hier heb ik wat aan. Portretten is redelijk onontgonnen terrein voor mij. Om de huidkleur 'echt' te krijgen valt niet mee. Stom dat ik niet aan de grijskaarten gedacht heb. Heb ik in de tas laten zitten :oops: Heb witbalans presets van Lightroom gebruikt. Die zijn idd wat aan de warme (=gele) kant. Na vakantie zal ik de serie nog eens opnieuw postprocessen.

De originelen zijn rete scherp, helemaal na een beetje naverscherpen. Een van de redenen waarom ik content ben met de nieuwe lens. Misschien iets meer contrast en naverscherpen na verkleinen...

Het was een leuke ervaring overigens. Dochterlief trekt het liefste gekke koppen (viel mee dat ze uberhaupt mee wou werken ;) ). #3 was eigenlijk tussen 2 poses in :D De laatste was haar eigen idee. Vond ze zelf ook de tofste.

Laatst bijgewerkt door bubble op jul 13, 10, 22:07, in het totaal 2 keer bewerkt

Profiel  

BerichtGeplaatst: jul 13, 10, 22:02 
Beheerder

Nettie schreef:
Ik vind ze mooi allemaal/ vind de bewerking van Bert helaas niet mooi. Door het sterke verscherpen is de foto veel te hard geworden. Misschien kwestie van smaak.

Wel even lezen wat ik erbij heb geschreven:

Bewerken kan eigenlijk niet met een kleine foto qua bestand dan heb je al gauw dit soort dingen. Mijn bedoeling was alleen om te laten zien dat je er wat meer uit kan halen, maar nogmaals het is de smaak van de maker/model in spé

Profiel  

BerichtGeplaatst: jul 13, 10, 22:06 

Na ja, je had de originelen ook niet... JPGs van JPGs wordt er natuurlijk niet beter op.

Bedankt voor de tip. De bedoeling is duidelijk.

Profiel  

BerichtGeplaatst: jul 13, 10, 22:07 
Beheerder

bubble schreef:
Na ja, je had de originelen ook niet... JPGs van JPGs wordt er natuurlijk niet beter op.

Bedankt voor de tip. De bedoeling is duidelijk.

;) Super.....

Profiel  

Antwoord op onderwerp  [ 14 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur