Pad van groei en herstel
Aanmeldprocedure
Stap 1: Aanmelden
- Voor informatie kun je via e-mail of telefoon contact opnemen. Bij Contactinformatie vindt je de gegevens hiervoor.
- Een verwijsbrief van de huisarts of medisch specialist is noodzakelijk om voor vergoeding via de zorgverzekeraar in aanmelding te komen.
- In deze verwijsbrief is het belangrijk dat vermeld wordt voor welke zorg je wordt verwezen (Specialistische GGZ of Basis GGZ), de AGB code van de verwijzer en vermelding van verwijzing naar praktijk Re-Focus Psychologie. Zie Verwijzers wat nodig is voor vergoede zorg.
- Met zorgverzekering CZ heb ik in 2024 geen contract, ben je hier wel verzekerd dan kan je zelf je nota indienen (zie Vergoeding En Tarieven voor meer informatie).
Werkwijze
Stap 2: Intake, Behandeling en Afronding
- Mocht er behandelplek zijn in de praktijk dan wordt er een telefonische screening ingepland om te kijken of de klachten passend zijn voor de praktijk en/of er sprake kan zijn van vergoede problematiek. In dat geval wordt een intake ingepland. De intake bestaat uit een aantal gesprekken zonodig aangevuld met psychologisch onderzoek. De gehele intake wordt vergoed vanuit de dekking van de basisverzekering wanneer er een verwijsbrief van een huisarts of specialist aanwezig is.
- Tijdens de intakefase bespreken we uitgebreid de problematiek , de achtergrond van de klachten, de hulpvraag, verwachtingen over de behandeling, overige bijzonderheden, enkele vragenlijsten worden afgenomen en zo nodig wordt er psychologische onderzoek verricht. De intake wordt afgerond met een adviesgesprek met de voorgestelde behandeling, de gestelde diagnose, het behandelplan en te verwachten resultaten. De kosten voor de verdere behandelcontacten worden door de zorgverzekeraar vergoed wanneer in de intake inderdaad bevestigd kan worden dat er sprake is van problematiek die gedekt wordt vanuit de basisverzekering, vergoede problematiek.
- Daarna start behandeling met een evaluatie cyclus waarbij we elke 3 tot 6 maanden evalueren over de voortgang en het resultaat.
- Behandeling vindt plaats in combinatie online en face to face variant. Dit betekent dat naast gesprekken op kantoor de behandeling wordt aangevuld met online modules ter ondersteuning en bevordering van de therapie.
- Daarnaast is zijn er online behandelplekken beschikbaar.
- Afronding van de behandeling vindt plaats als de gestelde doelen behaald zijn.
Praktijkinformatie
Praktijk
Openingstijden: De praktijk is geopend dinsdag t/m vrijdag van 9.00 tot 15.30. Maandag is de praktijk gesloten. De praktijk is gevestigd in Rotterdam Centrum aan de Schiekade 830 en goed bereikbaar met auto en OV. Parkeren in de omgeving is betaald. Het gebouw is rolstoel toegankelijk.
Bij verhindering van een afspraak dient deze uiterlijk 24 uur voor het tijdstip te worden geannuleerd. Dat kan per mail, telefoon of whatsapp. Wordt een afspraak niet geannuleerd (no show) of bij annuleringen binnen 24 uur wordt er een no show tarief gehanteerd van €70 euro. De betalingsvoorwaarden zijn hier te vinden Betalingsvoorwaarden.
Via mail, telefoon of whatsapp is de praktijk bereikbaar binnen de praktijkopeningsuren. Bij crisis kunt u binnen kantoortijden een bericht inspreken (uitgezonderd op de maandag) en buiten kantoortijden (gedurende de nacht, avond of weekend) kunt u via de huisartsenpost in contact komen met de crisisdienst van regio Rijnmond.
Contactgegevens
email: refocus.psychologie@gmail.com
Telefoon: (0031)- 0628021206
Adres: Schiekade 830, Rotterdam
Kwaliteitsstatuut.
In het model- Kwaliteitsstatuut GZZ staat aangegeven wat zorgaanbieders in de GGZ geregeld moeten hebben op het gebied van kwaliteit en verantwoording voor geestelijke gezondheid gericht op herstel. Het Kwaliteitsstatuut van Re-Focus Psychologie is in te zien en op te vragen in de praktijk .
Klachtenregeling
Ik ben aangesloten bij de klachtenregeling van de Landelijke Vereniging voor Vrijgevestigde Psychologen (LvvP). Heb je klachten over de therapie of mij dan stel ik het op prijs om dit samen te bespreken. Mogelijk gaat het om misverstanden die in een gesprek kunnen worden opgelost. Wanneer dat niet lukt, kan je terecht bij de LvvP. www.lvvp.nl.
Richtlijnen en Wetgeving
Zorg, volksgezondheid en welzijn zijn bij wet gebonden aan regelgeving om zorg goed te kunnen laten plaatsvinden. Hieronder een kort overzicht van de wet- en regelgeving binnen de GGZ.
Richtlijnen en Zorgstandaarden in de GGZ (jeugd en volwassen)
- AKWA richtlijnen voor de GGZ
- De module Psychotherapie
- Nederlands Jeugdinstituut
Relevante wet- en regelgeving
- Basis en Specialistische GGZ
- Wet BIG (Beroepen in de Individuele Gezondheidszorg)
- WGBO (Wet op de Geneeskundige BehandelOvereenkomst)
- Privacywet (Algemeen Verordening Gegevensbescherming)
- Jeugdwet
- Wet Kwaliteit, Klachten en Geschillen Zorg (Wkkgz)
- Meldcode
“In tijden van grote tegenslag bestaat het grootste vermogen om goed te doen, zowel voor jezelf als voor anderen”
– Dalai Lama